Interview Edited

Meet me at the club/office/gallery/bar (schrappen wat niet past). Het hippe vrouwenlabel Edited brengt zoveel verschillende, veelzijdige collecties uit, dat je voor echt élke gelegenheid een outfit uit de kast kan plukken.

 

“Een vrouw moet zich kunnen kleden volgens haar mood of the day”

Who is?

Clarissa Labin

Leeftijd: 45

Afkomst: heeft Venezolaanse roots, maar woont al jaren in Berlijn

Job: Design Director bij Edited

Werkte al eerder voor: Dior, H&M en Zalando

Winter essential: mijn felblauwe, oversized winterjas

What about?

EDITED

Wat: trendy, Duits kleding-, accessoire- en schoenenlabel voor vrouwen

Sinds: 2014

Stijl: urban, easy chic, edgy + elegant

 


From scratch

Edited mag dan wel relatief jong zijn (°2014), het label drukte op korte tijd haar stempel op de internationale modewereld. Aan het hoofd van het designteam staat Clarissa Labin, een creativo die eerder al als designer bij Dior, H&M en Zalando werkte. In 2013 kreeg ze de kans om een nieuw fashionlabel uit de grond te stampen. Enter Edited. Clarissa: “From scratch een merk creëren, je visie tot leven zien komen, je team dag na dag zien groeien… Het is al een ongelooflijk leuke en spannende reis geweest!”

Berlin calling

Het hoofdkantoor van Edited is gevestigd in Berlijn, het walhalla van hipsters en fashionista’s. “Berlijn is een enorm inspirerende en creatieve stad”, vertelt Clarissa. “Dat maakte het makkelijk om een team van designers en buyers samen te stellen, want zowat iedereen stond te popelen om naar deze plek te verhuizen. Wij halen enorm veel inspiratie uit kunst, streetstyle en vintage kledingwinkels, allemaal dingen waaraan in Berlijn geen gebrek is. Maar we reizen ook regelmatig om onszelf onder te dompelen in andere culturen.”

Groen, graag

De stuks van Edited moeten betaalbaar blijven, daar staat Clarissa op. “We vinden het belangrijk om kwalitatieve producten aan te bieden, zonder dat je je daarvoor blauw betaalt. Knitwear en outerwear zijn wat steviger geprijsd, omdat die items lang meegaan en daardoor een investering zijn. Maar we waken erover dat we ook genoeg betaalbare ‘fun items’ hebben. Stuks die trendy zijn en waarmee je je hele look kan omtoveren.”

Toch vinden ze het bij Edited vanzelfsprekend om zich in te zetten voor een groene planeet. “Onze zomercollectie van 2021 bestond al voor 75% uit duurzame materialen. We werken hard om daar zo snel mogelijk 100% van te maken”, zegt Clarissa. “En tegen eind dit jaar zijn we volledig CO2-neutraal.”

Elke maand feest

Andere merken lanceren jaarlijks een handvol collecties, Edited brengt verschillende collecties uit. “Om snel te kunnen inspelen op de laatste trends, de snel veranderende markt en de feedback van onze klanten”, aldus Clarissa. “Onze missie? Outfits voor élke gelegenheid ontwerpen. Natuurlijk hebben we een gemiddelde Edited-vrouw voor ogen, maar we weten ook dat ze zich anders kleedt naargelang haar stemming of de gelegenheid. Het modelandschap is trouwens op een leuke manier aan het evolueren. Vandaag combineer je moeiteloos casual met chique. Dat contrast zorgt voor een unieke, edgy look, precies waar we met Edited voor staan.”

Nog meer leesinspiratie nodig?

Cookie-instellingen voor de beste online Juttu-ervaring

Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.