INTERVIEW MET LIEN EN MIGUEL VAN
De roos is – hoe kan het ook anders – een belangrijk symbool voor het Belgische Four Roses. Een symbool voor liefde en toewijding dat zich ook representeert. Net zoals deze bloem streeft het vrouwenmerk ernaar elegant, sterk en duurzaam te zijn. En die doornen? Dat is het stoere kantje dat bij Four Roses past.
MIGUEL UYTTERHAEGEN & LIEN DE VROE
Afkomst: Aalst
Achtergrond: Lien (39) werkte vroeger bij Child Focus, Miguel (45) had een productiebedrijf in lingerie. In 2015 namen ze samen het Gentse kledingmerk Four Roses over.
Job: Lien is verantwoordelijk voor het creatieve aspect en het marketingluik, Miguel neemt de productie, het personeelsbeleid, het financiële en administratieve deel voor zijn rekening
Privé: Lien en Miguel zijn getrouwd en hebben een zoon Andres (18) en een dochter Robyn (12)
Echt gezegd: “Wij zijn elkaars andere hersenhelft.”
FOUR ROSES
Wat is het: Belgisch kledingmerk voor vrouwen
Stijl: vrouwelijk, pittig en kleurrijk met een urban touch
Voor wie: voor zelfbewuste, actieve en goedlachse vrouwen van élke leeftijd
Duurzaam want ... de volledige productie vindt plaats in Europa, waardoor ethisch en duurzaam werken gegarandeerd wordt. Het merk investeert ook in groene energie en recyclagetechnieken.
Sociaal bewogen: Four Roses zet zich in voor het goede doel, zoals het Kinderarmoedefonds
Motto: Colour your life
Miguel: “Toen Lien en ik in 2015 Four Roses overnamen, bleef enkel de naam over. Voordien lag de focus van het merk op comfort, sinds 2015 is het een fris en hip label dat bekendstaat om betaalbare kwaliteit, natuurlijke materialen, een duurzame productie en kleurrijke designs.”
Lien: “De naam werd bedacht door een PR-bureau en had aanvankelijk geen betekenis. Het klonk gewoon goed. Maar gaandeweg kreeg die merknaam voor ons wél waarde. Geen bloem is immers zo sterk en elegant als een roos, en met Four Roses willen we net de kracht en de schoonheid van een vrouw in de verf zetten. Een roos heeft natuurlijk ook doornen. Voor mij symboliseren deze de edge, het stoere kantje dat evengoed bij vrouwen én bij ons merk hoort.”
Miguel: “Een roos is niet zo breekbaar en dat maakt haar duurzaam. Ook dat is één van onze kernwaarden. We willen mooie, kwalitatieve en betaalbare kleding maken, maar wel op een eerlijke manier. Wij buiten geen mensen uit om toch maar een extra euro winst te maken, en we produceren in een fabriek in Portugal waar we zelf zien hoe goed de mensen er behandeld worden. We werken ook bewust niet met een stock, maar produceren enkel wat er aangekocht wordt. Niet produceren is het meest duurzame dat je kan doen. Het is veel duurzamer dan biolabels die achteraf met een enorme stock overblijven. Wij maken enkel producten waar we 100% achter staan, zowel qua duurzaamheid als qua stijl.”
"Wij spelen graag met kleuren en prints."
Lien: “Ik vind het belangrijk dat je met je Four Roses-outfit zowel naar je werk als op vakantie kan gaan. Feestje gepland? Met een paar accessoires geef je je look heel eenvoudig een upgrade. Onze kleding is trouwens ook leeftijdloos. Mijn schoonmoeder van 75 draagt dezelfde items als mijn nichtje van 21, maar dan op een heel andere manier. En toch stralen ze allebei even hard.
Miguel: “We spelen graag met kleuren en prints. Dit seizoen contrasteren zachte tinten als lila, zalm en citroengeel met sprekende kleuren als kikkergroen, felrood en aqua. Verder zitten er heel wat prints in de collectie, van strepen en ruiten tot subtiele knipogen naar de natuur.”
Lien: “Mijn favoriet uit onze huidige collectie is de jurk met huisjesprint. Dromerig mooi, fleurig van tinten en dankzij die heerlijk relaxte fit de perfecte vakantiejurk. En dan is er nog de Juttu x Four Roses-collectie waar we erg trots op zijn. Moeilijk om mijn favoriet te kiezen, maar aangezien ik een grote denimfan, ga ik voor de jumpsuit. Licht van stof, speels, stoer en toch elegant. Love it!”
1. Four Roses in 4 woorden?
Lien: “Kleurrijk, vrouwelijk, spicy en urban. Elk item dat we maken, moet aan deze criteria beantwoorden.”
2. Leukste plek waar je Four Roses hebt gespot?
Lien: “Het geeft altijd een kick om in de supermarkt iemand in een jurk te zien die ik heb ontworpen of om bij Juttu een vrouw naar de paskamer te zien gaan met enkele stuks uit onze collectie.”
3. Mooiste compliment?
Lien: “Eén van onze ambassadrices vertelde dat onze kledij haar helpt om meer zichzelf te zijn. Wanneer onze creaties zelfvertrouwen schenken, iemand sterker of blij maken, dan is dat een krachtig compliment.”
4. Wat zijn jullie toekomstplannen?
Miguel: “We willen ons sociaal en maatschappelijk engagement in de toekomst nog vergroten. Daarnaast willen we natuurlijk nog groeien in binnen- en buitenland, maar het plaatje moet altijd kloppen. Zo werken we enkel met multimerkenwinkels die een geweldige klantenservice aanbieden en die achter onze principes staan. De samenwerking met Juttu is dan ook a match made in heaven.”
Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.