INTERVIEW MET BORJA BARBANY VAN 

MUS & BOMBON


De duurzame basics van het Spaanse kledingmerk Mus & Bombon stralen rust uit. Logisch, want na tien jaar blijft hun grootste inspiratiebron nog steeds de natuur.



BORJA BARBANY

Leeftijd: 38 jaar

Afkomst: Barcelona

Job: sinds 2015 founder en CEO van Mus & Bombon

MUS & BOMBON

Wat is het: Spaans kledingmerk voor vrouwen

Stijl: minimalistisch en elegant

Missie: het creëren van een groter milieubewustzijn, bij de consument én in de modewereld

Duurzaamheidsfactor: werkt met hoogkwalitatieve, natuurlijke materialen en gerecycleerde stoffen. Het merk is 100% made in Spain & Portugal, daarnaast kreeg Mus & Bombon een GOTS-, OEKO-TEX- en FSC-certificaat. Deze bewijzen het gebruik van biologische materialen, de afwezigheid van schadelijke chemicaliën en de investering in duurzame bosbouw.


Fair & square

Borja Barbany: “De natuur is onze grootste inspiratiebron. De Catalaanse zon, de textuur van de bomen, de geur van de zee, het golvende water, de wortels van planten… Het komt allemaal op een subtiele manier terug in de kleuren, de vormen en de prints.

Het is onze missie om positief bij te dragen aan die natuur. Dat doen we door te werken met gerecycleerde en organische materialen zoals katoen en linnen én – heel belangrijk - door 100% te produceren in Spanje en Portugal. Door lokaal te produceren, geven we de lokale economie een boost en kunnen we eerlijke werkomstandigheden en authenticiteit van materialen garanderen, alsook onze C02-uitstoot beperken. Geen uitbuiting, geen greenwashing, 100% transparantie.


Sterke basics

“Wij geloven niet in wegwerpfashion of drukke prints waar je snel op uitgekeken raakt, maar kiezen bewust voor neutrale kleuren en natuurlijke vormen, designs die rust uitstralen en comfort bieden. We creëren collecties die door de hoogwaardige kwaliteit en de tijdloze stijl seizoenen en jaren overschrijden. Een Mus & Bombon-vrouw zoekt naar kwaliteit en duurzaamheid, en waardeert het ambacht en de details in een kledingstuk.

Ja, we vergroten graag het milieubewustzijn in de modewereld, maar evengoed bij de consument: we moeten beter produceren, maar ook bewuster shoppen. Mus &Bombon zet in op ‘stille’, exclusieve mode, maar doet dat wel met een luide boodschap.”


"De Catalaanse zon, het golvende water, de textuur van de bomen… het zit allemaal in onze ontwerpen."



5 snelle vragen

1. Welke slogan past bij Mus & Bombon?

“Conscious brand, conscious mind.”

2. Welke belangrijke les heb je geleerd?

“Het zijn de kleine dingen die het leven mooi maken, en het zijn ook de details die het verschil maken wat fashion betreft, zoals de fijne, ambachtelijke details die in een item verwerkt zitten.”

3. Favoriete Mus & Bombon-item bij Juttu?

“Het gestreepte sweatshirt. Een tijdloze klassieker die subtiel verwijst naar onze afkomst: een leven in de zon, aan de zee.” 

4. Mooiste compliment?

“Wanneer mensen ons vertellen dat we er na bijna tien jaar nog steeds in slagen om trouw te blijven aan onze waarden en DNA. En wanneer ik iemand spot in een van onze outfits natuurlijk.”

5. Toekomstplannen?

“Uiteraard willen we groeien: nog meer eigen winkels, een uitbreiding van onze collecties... Maar evengoed streven we ernaar om onze kennis over grondstoffen te vergroten en zo de impact op de planeet te verkleinen.”


Cookie-instellingen voor de beste online Juttu-ervaring

Juttu.be maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.